Kaksplus.fi

5. maaliskuuta 2016

Lasten ensimmäinen ulkomaanmatka.

Minä, mummi, Vili10kk ja Luka 2v 4kk..
Me lähdetään Arabiemiraatteihin kuukauden päästä! KÄÄK!



Eniten mua jännittää lennot. Molemmille pojille ekat sellaiset. Mulla on kamalat kauhukuvat siitä, että kaikki lapset vaan huutaa koneessa eikä mikään oo hyvin. Eihän se mee niin?
Menolento lähtee niin, että ei tarvitse kukkua kuin pari tuntia ja poijjaat menee ( tai niin mä toivon ja kuvittelen) yöunille. Välilasku yöllä Istanbulissa, ja jatketaan matkaa. Perillä ollaan sitten aamulla.
Siitä oiskin sitten mittarilla tarkoitus matkustaa majoitusmestoille. Josta päästäänkin asiaan. Taksimatka.
Saankohan mä sitten kentältä tilattua taksin, jossa ois lapsille istuimet? Luulis nyt Dubain lastenkin sellaisia käyttävän. Sinäänsä en usko sen olevan ongelma, mutta olen kuullut paljon kommentteja, että syliin vaan, niin jäin itsekseni pohtimaan, että pidänkö minä asiaa turhan itsestäänselvänä?
Lentokenttäkuljetusta meillä ei ole mahdollista saada, sillä me ei mennäkään perushotelliin!

Tällainen matkalaukku me ostettiin Lukalle. Pointtina se, että kentällä hän voi istua tuon kyydissä kun minä vedän häntä perässä. Ja se on mitoitettu niin että menee käsimatkatavarana.


Tämä jännittää mua ehdottomasti toiseksi eniten. Asiaan jälleen,
Jussin sisko on melkoisen kokenut maailmanmatkaaja, ja tuli hänen kanssaan puheeksi miten vaikeaa on löytää lasten kanssa kivaa ja suht edullista hotellia. Koska ne ihanat joihin iskin silmäni heittivät näytölle melko pian valtavan K18 merkin.
Ensin ajattelin, että no voi perse. Mutta toisaalta en mä mun murupulliani haluaisi väkisin viedä paikkaan, joka jo alkumetreillä ystävällisesti ilmoittaa ettei paikka sovellu lapsille.

Hän ehdotti että katsotaan hei airbnb:ltä.
Taisin ajatella että ei me nyt lentoja enää tarvita.

Kuva netistä.


Ja hei, mä ihastuin heti koko hommaan.
Me saatiin varattua 1/4 sen havittelemani hotellin hinnalla iso, ja todella siisti (ainakin kuvissa) studiohuoneisto. Se on 16. kerroksessa ja siellä on taloyhtiöllä kuntosali, sisä- ja ulkouima-altaat lastenaltailla ja ovimies.
Huoneistossa on myös varusteltu keittiö, kylpyamme sekä pyykinpesukone. Joka tarkoittaa sitä, ettei meidän tarvitse roudata joka viikonpäivälle omia vaatteita, vaan mä pakkaan vaan ne lemppikset mukaan, ja pesen niitä sitten siellä. Tai no todellisuudessa mä ostan sieltä kuitenkin luvattoman paljon niitä lisää, mutta ajatus on se kaunein?

Kuva netistä.


Mikä tää airbnb on?
Elokuussa vuonna 2008 perustettu ja Kalifornian San Franciscossa toimiva Airbnb on luotettu yhteisöllinen markkinapaikka, jonka kautta ihmiset voivat ilmoittaa, löytää ja varata ainutlaatuisia majoituspaikkoja eri puolilla maailmaa internetin kautta tai matkapuhelimella.
Olipa kyseessä huoneisto yhdeksi yöksi, linna viikoksi tai huvila kuukaudeksi, Airbnb yhdistää ihmiset ja ainutlaatuiset matkakokemukset kaikissa hintaluokissa yli 190 maassa ja 34 000 kaupungissa. Maailmanluokan asiakaspalvelun ja kasvavan käyttäjäyhteisön ansiosta Airbnb tarjoaa ihmisille helpoimman tavan ansaita ylimääräisellä tilallaan ja esitellä sitä miljoonapäiselle yleisölle.

https://www.airbnb.fi/


Käytännössä se menee niin, että mä kirjaudun sisään sovellukseen.
Syötän sinne päivämäärät ja matkustajien määrän. Sitten siihen avautuu vapaat vaihtoehdot. Ja niitä on paljon.
Sen mä huomasin, että matkustajien kommentit ja reklamaatiot kannattaa lukea oikeasti ajatuksella läpi, sekä isännän vastaukset ja tapa reagoida niihin.
Me löydettiin melkein heti kiinnostava tapaus, joka osoittautuikin oikein vain ystävälliseksi mieheksi.

Varatessa syötetään visakortin tiedot. Mutta maksu veloitetaan ja majoittaja saa maksun vasta noin vuorokauden kuluttua saapumisestamme. Ja maksu menee airbnb:n kautta, joka ottaa siitä välistä sitten osansa. Sitä ei siis makseta suoraan majoittajalle itselleen.
Ja maksusta tulee kuitti sitten sähköpostiin.

Mua ei jännitä se, että tää ois joku huijaushomma, koska olen kuullut ja lukenut pelkkää hyvää näistä. Vaan mua jännittää se, että olenko minä hölmö etten valitse pienten lasten kanssa, varsinkin nyt kun ollaan ensikertalaisia,  sitä helppoa hotellia jonka aamiaiselle voi vaan kävellä kun silmät aukeavat?

Mutta toisaalta, all inclusive on ollut mulle aina ajatuksena ihan ehdoton nou nou. Koska haluan tutustua sen maan ruokaan ja kulttuurin, en hotellin varmoihin setteihin. Tottakai lapsien saaminen on avartanut mun mieltä tässä asiassa jo hieman. Enää en pidä sitä tyhmänä, vaan enemmänkin turvallisena vaihtoehtona lapsiperheille.

Mutta minä kun rakastan tehdä ruokaa, ja ajatus siitä että tuon tornin vieressä on freshi kalatori, on aika houkutteleva. Toki me ollaan päivät rannalla, altaalla tai liikkeellä, niin varmasti syödään paljon ulkona. Onhan se helpompaa. Ja ihanaa!
Mutta ei mua haittaa se, että voin keittää aamulla yökkärissä itse ne kahvit, ja kurkkia sieltä kuudennestatoistakerroksesta alas.

Teen sitten uuden postauksen reissun jälkeen, että oliko myyntikuvissa käytetty paljon värikynää, ja jäinkö kaipaamaan hotellin aamiaista sittenkin.


Mutta se kaikkein tärkein asia. Miksi me tuonne mennään? No kun minun rakas isosiskoni asuu siellä. Hän on nyt majaillut tuolla palmujen katveessa reilun vuoden. Ja toinen mokoma (ainakin?) on vielä edessä. Eikä ole kuulkaas mikään turha lomailijamuija, vaan hän valmentaa työkseen siellä Crossfittiä.
Lyhyesti, Crossfit  on sekoitus montaa eri liikuntamuotoa, virallisesti sanotaan että se on ”constantly varied, high intensity, functional movement”. Suomennettuna ”jatkuvasti vaihtelevaa, korkealla intensiteetillä tehtyjä toiminnallisia liikkeitä”.

Emilia on mua vajaa 11kk vanhempi, mun esikoisen Lukan rakas kummitäti. Meidän kuopuksen E on nähnyt vasta yhden kerran. Joten kyllä on jo meidän aika mennä tarkistamaan siskon huudit. Ikävä on ihan mieletön, tulee ihan itku kun ajattelen että kuukauden päästä kuulen sen kimeän ja kovan äänen taas pitkästä aikaa.

Mutta sitten seikkaan, joka on tuntunut kiinnostavan yllättävän paljon ihmisiä. 
Siis Jussi ei tule mukaan?
Miksi? Onko kaikki hyvin?
Ei, Jussi ei tule mukaan. Kyllä, meillä on kaikki hyvin.
Hän ei tule mukaan ihan vain tylsästi siitä syystä ettei hän saa lomaa tällaisella varoitusajalla, eikä meillä todellisuudessa olisi varaa edes tähän reissuun, joten kyllä. Rakas aviomieheni "päästää" minut sinne poikien kanssa, odotellen kameleita vaihdossa ellei muijaa takaisin ala kuulumaan.
Hän siis jää tienaamaan, että mä voin ottaa aurinkoa toisella puolen maailmaa. Mullapas vaan on just niin hyvä mies.
Tosin uskon hänen ottavan tämän myös omanlaisenaan lomana, sillä kukaan ei himassa nalkuta, komenna tai käske työpäivän jälkeen tekemään yhtikäs mitään, ellei itse halua.

Isin ja Vilin ensimmäinen kitaratunti.


Täällä siis odotellaan lomareissua todella kovasti, vaikka tiedän että mulla tulee Jussia ikävä jo lentokentällä. Tai ihan viimeistään sitten kun Luka huutaa kurkkusuorana isiä, kun äiti laittoi sukat väärin tai mummi  peiton "hoonosti".

Kaikki vinkit teiltä reissaavilta otetaan nyt siis kiitollisena vastaan, varsinkin kaikki pienet jutut mitä pitää ottaa huomioon ihan pienten kanssa matkustaessa.

P.S. Mulla tuli jollain kierolla tapaa vähän hyvä mieli kun näin poikien passikuvat. Nauroin ihan ääneen, että ei ne maailman söpöimmätkään niissä onnistu!



P.P.S Harmi ku en enää imetä,  olisin niin halunnut imettää Niitin kohun vuoksi lentokoneessa.

3 kommenttia:

  1. Oi miten ihanaa! Varmasti pojat nauttii ihan tosi paljon reissusta! Ja äiti tietty myös! :)

    Me lennettiin lasten kanssa silloin marraskuussa tänne pohjoiseen ja eihän näitä lentoja sillä tavalla voi verrata, kun lento tänne kesti vain reilun tunnin. Mutta mulla oli varattu mukaan lennolle uusi kirja siltä varalta, että taaperoa kyllästyttäisi ahdas penkkirivi. Kirjaa ei kyllä tarvittu. :) Mulla oli myös lennolla onneksi toinen aikuinen auttamassa, kun oli kaksi sylilasta mukana, niin meni ihan kivasti. Nyt lennän parin viikon päästä yksin näiden kanssa (taas vain se reilu tunnin lento) ja ajattelin varata mukaan maissinaksuja ja smoothiepusseja ja varmaan taas joku kirja.. Jännittää kun pitää selvitä nyt yksin noiden kahden kanssa lentokentillä yms. Varmaan otan kantoliinaan pienemmän ja kantoreppuun isomman lentokentillä.

    Ja hei mistä ostit tuon matkalaukun? Oon nähnyt noita kuvissa aiemminkin ja vaikuttaa tosi näppärältä! Täytyy hommata meillekin semmoinen, jos joskus päästään ulkomaille asti. Olis tuo varmaan nytkin näppärä, niin ei tarvis sitä kantoreppua ottaa mukaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei tuo onkin hyvä ja hauska idea. Ostan omaan kassiini jonkun aivan uuden takuuvarman lelun/kirjan ja annan sen kun ei enää jaksakaan katsella ikkunasta. 😂

      Uskon ja toivon pienemmän nukkuvan lähes koko menomatkalla...

      Hei tuo laukku! Et usko! Toys r us alennuksesta. Ovh. Joku 55€ maksettiin 13€.
      Ei tämä siis mikään aito Trunki-laukku ole, mutta ihan pätevänoloinen kopio. Pienemmälle ajattelin ottaa kentälle manduca. Toivotaan että viihtyvät.

      Poista
    2. Hei tuo onkin hyvä ja hauska idea. Ostan omaan kassiini jonkun aivan uuden takuuvarman lelun/kirjan ja annan sen kun ei enää jaksakaan katsella ikkunasta. 😂

      Uskon ja toivon pienemmän nukkuvan lähes koko menomatkalla...

      Hei tuo laukku! Et usko! Toys r us alennuksesta. Ovh. Joku 55€ maksettiin 13€.
      Ei tämä siis mikään aito Trunki-laukku ole, mutta ihan pätevänoloinen kopio. Pienemmälle ajattelin ottaa kentälle manduca. Toivotaan että viihtyvät.

      Poista

Kiitos kommentistasi. ❤